SCK
Bernadeta Wdzięczna
Kontakt: tel. + 48 663 679 458
e-mail: bernadeta.wdzieczna@gmail.com
Bernadeta Wdzięczna jest artystką malarką, preferującą malarstwo portretowe
i figuratywne. Uprawia malarstwo sztalugowe w technice olejnej i pasteli. Stworzyła unikatową technikę malowania na autorskich tkaninach z ich reliefowym użyciem. W pracach wykorzystuje bawełniane, jedwabne i lniane tkaniny oraz włókno naturalne, jutę i gazę.
Poza malarstwem uprawia rysunek, tworzy tkaninę artystyczną i ceramikę.Członek Związku Polskich Artystów Plastyków od 2002 roku, Ars Pomerania, a także członek Stowarzyszenia Promocji Artystów Wybrzeża „Era Art.” Od 1992 roku była współzałożycielką i wieloletnim członkiem Stargardzkiego Stowarzyszenia Miłośników Sztuk Plastycznych „Brama”. Współpracuje ze środowiskami artystycznymi i placówkami kulturalnymi w Niemczech tj. Dom Polski, Stowarzyszenia Deutsch Polnische Gesellschaft
w Berlinie, Meceklemburgii i Niedersachsen.
Bernadeta Wdzięczna uczestniczy w licznych działaniach społecznościowych, jest animatorką kultury. Artystka jest twórcą i organizatorem artystycznym miejskiego wydarzenia kulturalnego ArtFestiwal Stargard. Pomysłodawcą i kuratorem wystawy Polnische Kunst der Moderne w Rathaus-Galerie w Berlinie. Promuje polską kulturę i Stargard w Europie. Laureatka nagrody Prezydenta Miasta Stargardu dla twórców kultury w latach 2005 oraz 2017.
Prace artystki znajdują się w zbiorach państwowych, galeryjnych i prywatnych kolekcjach m.in. Rathaus Wijchen, Lothar Gunther Buchheim Museum Monachium, Dominikanerkloster Pranzlau Kulturzentrum und Museum, Rathaus Schneverdingen, Muzeum Stargard, Pomorski Uniwersytet Medyczny Szczecin, Galeria Beause Jour Kobe.
Swoje obrazy prezentowała od 1994 roku na ponad 90 wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą.
Ważniejsze Realizacje:
2011/2014 - XII, XIII, XVI, XV Polnischen Wochen In Mecklenburg Vorpommern, Niemcy.
2011/2012 - Kunst und Kulturfestival Neukolln Berlin, Niemcy.
2008 - ”Tak daleko a jakże bliski – Jan Paweł II” St. Johannes-Basilika, Berlin.
- Dom Polski, Berlin, Niemcy.
Udział w konkursach i nagrody:
2014 - VII Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej, Bursztynowa Nagroda, Gdynia.
2013 - Europejski Konkurs Malarstwa “Barwy Morza” Nagroda Muzeum miasta Gdynia, Gdynia.
2003 - IV Triennale Autoportretu Muzeum im. J. Malczewskiego, Radom.
Ikonografia – materiał i jego znaczenie jako punkt wyjścia
Bernadeta Wdzięczna, posługując się w swoim malarstwie portretowym językiem obrazu, odnosi się do motywu wspomnień i memoria - pamięci - tu i teraz. Wydaje się nam, że potrafimy dobrze zrozumieć jej realistyczne portrety, natomiast w nich ukazuje się coś imponująco innego, jakiś szczególny detal, który przenosi nas w przeszłość: to materiał stosowany w jej obrazach jako podkład malarski. Bernadeta Wdzięczna używa osobistych części garderoby osób portretowanych, sygnalizując w ten sposób memorealizm i przemieniając dzieło sztuki w niepowtarzalny związek z życiorysem modelki czy modela.
Bernadeta Wdzięczna wpływa na nasze wyobrażenie o symbolice, aby opowiedzieć nam o portretowanych osobach coś bardziej poruszającego. W malowanych portretach nie jest w stanie ukryć przed nami tego, czego dowiedziała się o swoich modelach. Bernadeta Wdzięczna pracuje z ludźmi z najbliższego otoczenia osób portretowanych, w którego tle stoją uwarunkowania rodzinne i wspomnienia. Ten rodzaj poszukiwania śladów historii rodzinnych artystka podkreśla dzięki ikonografii koncentrującej się na znaczeniu zastosowanego materiału, czyniąc wyraźną aluzję do warunków życia swoich modeli. Wyrażenie tego w sposób czytelny i interpretowanie jako nadawanie wartości symbolicznej pokazują nam, jak niesamowite jest w tym kontekście poszukiwanie sensu użycia danego materiału. Materiał wykorzystywany jest tutaj nie tylko w wymiarze fizycznym, ale także zmysłowo-metaforycznym, aby podkreślić istotność wymowy treści dzieła sztuki.
Oddziaływanie portretu w odniesieniu do tkaniny ma również kontekst religijny. Bernadeta Wdzięczna podąża tym samym za motywami zaczerpniętymi z ikonografii chrześcijańskiej. Zgodnie z tradycją chrześcijańską Weronika ocierała Jezusowi chustą twarz z krwi i potu w czasie jego drogi na Golgotę. To wtedy, według przekazów, na sudarium odcisnęła się twarz Jezusa. Tym samym chusta stała się jedną z najcenniejszych relikwii chrześcijańskich. Sudarium Weroniki symbolizuje „prawdziwy obraz” Jezusa i jest kojarzone z męką Pańską. W swoim malarstwie portretowym Bernadeta Wdzięczna wykorzystuje materiały autentyczne, stanowiące wycinek rzeczywistości, przy czym artystka porusza tu w pierwszej kolejności pytanie o sens pamięci – memoria – i przedstawia sakralną inscenizację świeckiego obrazu.
Pomiędzy pamięcią – memoria – i indywidualnością istnieje współzależność. Stwarzają one przestrzeń do rozważań nad wspomnieniem i pragnieniem. Dzięki tej wywołującej głębokie wrażenie wrażliwości artystka sprawia, że osoba portretowana staje się naprawdę wyrazista dla innych.
Juliana Hellmundt
Historyk sztuki i artystka
Agata Anna Drapała
Leonard Drapała
Beata Król Girelli
Beata Król Girelli
#beinblue#byćwbłękicie
tak, tak, otulę Was błękitem...chcę żebyście nim oddychali...ze mną...
zabiorę Was w nieskończoną przestrzeń...
#wielkibłękit
#powietrze
poczujecie ten zapach...poniosą Was...
#skrzydła
#wiatr
poczujecie smaki...
#wolność
#miłość
do natury,do ludzi, do siebie...
zanim dotkniecie stopami ziemi...
Szczepan Karaś
Józef Maniurski
Kocham okoliczne lasy i jeziora. Maluję rzadko, ale od niepamiętnych czasów. W pracowni mam także parę instrumentów klawiszowych i czasami denerwuję sąsiadów. Jestem członkiem S.T.K. w Szczecinie, a także Klubu Pracy Twórczej w Dobrzanach. Od kilkunastu lat organizujemy plenery malarskie. Głównie w sierpniu. Było parę wystaw z moim udziałem, m.in. na Zamku i w Książnicy w Szczecinie.
Małgorzata Palczewska
Absolwentka Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Szczecińskiej. Członkini Stowarzyszenia Artystycznego Integracji Europejskiej (SAIE) oraz Szczecińskiego Towarzystwa Kultury (STK). Uprawia rysunek oraz malarstwo olejne, akrylowe i akwarelowe. Ukazuje wszystko to, w czym zawarte jest piękno, choć nie tylko. Przedstawia ludzi, zwierzęta, pejzaże, kwiaty, abstrakcje. Uprawia także rysunek i malarstwo architektoniczne. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w wielu krajach Europy, w USA, Chinach i Japonii. Uczestniczy w akcjach charytatywnych oraz polskich i międzynarodowych plenerach i festiwalach artystycznych.
Wybrane wystawy:
XIV Międzynarodowe Warsztaty Artystyczne, Morzyczyn
Wystawa poplenerowa - Wisełka
„Horyzonty Czasu” - wystawa jublieuszowa - Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
„Cóż wiemy o miłości...” - Zachodniopomorskie Centrum Onkologii
Wystawa – Schloss Muzeum, Penkun, Niemcy
Wystawa w Fachwerkkirche, Luckow, Niemcy
XV Międzynarodowe Warsztaty Artystyczne, Morzyczyn
Wystawa „Asocjacja”- Biblioteka Główna Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny – Szczecin
Wystawa – Książnica Pomorska, Szczecin
„Łąki i pola”, ZCO, Szczecin
Wystawa „Aura Szczecina” ProMedia MBP, Szczecin
13. Europejska Noc Muzeów, Szczecin
XVI Międzynarodowe Warsztaty Artystyczne, Morzyczyn
„Mojej Mamie” Klub Galeria „Pod Fontanną”, Szczecin
„Wokół Nas” - Galeria Suplement - Szczecin
„Police i Szczecin” - Galeria Literacka, Police
Galeria „Sala 108”, Stargard
XIII Sejmik Szczecińskiego Towarzystwa Kultury - Opera Szczecin
Wystawa „Berlinear” - Galerie NaKole, Berlin, Niemcy
Wystawa - Hotel Port River, Manavgat, Turcja
„Linie” – ProMedia – MBP, Szczecin
Art Festiwal, Stargard
48 H Kunst Festival, Berlin
XVII Międzynarodowe Warsztaty Artystyczne, Morzyczyn
Wystawa poplenerowa – Krzemień i Dobrzany
Wystawa poplenerowa – Wolin
Wystawa Szczecińskiego Towarzystwa Kultury - Biblioteka Główna, Zachodniopomorski Uniwersytet Techniczny, Szczecin
Wystawa – Nadleśnictwo Kliniska - Lasy Państwowe, Kliniska Wielkie
Wystawa – „Galerie Naszych Sąsiadów”, Książnica Stargardzka, Stargard
Wystawa – Hotel Linda, Side, Turcja
MARTA WAWRZAK
MARTA WAWRZAK – prezentuję zbiór obrazów z ostatnich lat: krajobrazy, portrety, martwe natury malowane z realistyczną precyzją oraz fluid art., czyli abstrakcyjne kolory i zaskakujące kształty w dużych formatach.